podróże

Pomysł na rodzinny wyjazd: rzymskie wakacje zimą

2016 rok zaczęłam od rzymskich wakacji. Wyjazd trochę spontaniczny, trochę zaplanowany. Dlaczego wybraliśmy to miejsce? Szukaliśmy miast w Europie, do których lot nie trwa zbyt długo i jest relatywnie tani, no i gdzie prawdopodobieństwo wystąpienia dodatnich temperatur i słońca w styczniu jest większe niż w Polsce. Wybór padł na Rzym.

Stanowczo polecam to miasto na rodzinny albo romantyczny wypad. Dojazd z lotniska jest bardzo łatwy, a podczas organizacji dojazdu z lotniska do mieszkania korzystałam Google Maps, gdzie z łatwością odnalazłam najlepsze połączenie . Rezerwacja jak zwykle przez Airbnb. Uwielbiam ten serwis i perełki jakie tam znajduję. Tym razem była to kamienica przy Campo di Fiori. Mieszkania szukaliśmy na ostatnią chwilę, ale mieliśmy trochę szczęścia. Świetna lokalizacja, piękna kamienica, jedyny minus to brak windy, więc naszą rutyną stało się wnoszenie wózka i dzieci. Taka namiastka treningu.

Zaskakujące fakty o Rzymie

1.To małe miasto

Okazało się, że wszystkie „must see” są w bardzo bliskiej odległości od siebie. Jeden raz skorzystaliśmy z komunikacji miejskiej i to tylko w jedną stronę. Nie licząc oczywiście transportu z i na lotnisko.

2. Nie jest to miejsce ciche i spokojne

Podejrzewam, że za czasów Filozofów było tam spokojniej, ale na pewno nie w XXI wieku. Mnóstwo samochodów, skuterów i ludzi o każdej porze dnia i nocy. A w pobliżu punktów turystycznych wszędzie są kolejki. Polecam zaplanowanie wcześniej co, którego dnia chcecie zobaczyć. Z moich obserwacji wynika, że weekendy należy omijać największe atrakcje jak Koloseum czy Fontannę di Trevi. Kiedy jest najlepszy czas na filozofowanie, trudno powiedzieć. Chyba godziny poranne.

3. Święto Trzech Króli

Kolejną atrakcją był dla mnie sposób obchodzenia 6 stycznia. Jak zwykle nie wiedziałam o tym przed wyjazdem. W Barcelonie przez przypadek byliśmy podczas La Merce, a tu podczas dnia Wróżki Befany. Dla mnie to święto trochę podobne do naszych Mikołajek, bowiem wiedźma szykuje prezenty dla grzecznych dzieci, a te co mają coś na sumieniu dostają węgiel (obecnie cukier zabarwiony na czarno). W mieście mnóstwo jest straganów i czarownic. Z pewnością jest to ciekawy dzień, miasto zmienia się i zyskuje innego charakteru. Trochę mrocznego.

4. Dużo warzyw

Wydawało mi się, że Włochy to kraj owoców, a z warzyw to głównie pomidory. Mieszkając blisko Campo di Fiori, gdzie codziennie rano był targ, okazało się że Rzym to miasto karczocha. Z ciekawostek dowiedziałam się, że karczoch jest odpowiednikiem polskiego buraka, tj. lepiej nie nazywać przypadkowej osoby „Ty karczochu”.

5. Zakupy

Tu podobnie jak w większości miast europejskich niedziele i święta to dni, kiedy zakupy są mocno ograniczone. Trudno znaleźć czynny sklep spożywczy, a czasem nawet restaurację. Do tego w tygodniu dochodzą godziny sjesty, podczas których również wiele miejsc jest nieczynnych, nawet w tzw. Centrum.

6. Wieczorem jest cieplej niż rano

Przyzwyczajeni do polskiej pogody i trybu życia rozpoczynaliśmy nasz dzień dość wcześnie. Rano jednak nie dość, że ciężko coś kupić do jedzenia, to jest chłodno, mglisto i zimno. Z każdą godziną miasto się rozpogadza, otwiera i ociepla.

7. Nie tylko zabytki

W Rzymie do zobaczenia jest nie tylko Koloseum, Fontanna di Trevi czy Panteon. To miasto zaskakujących zaułków, małych uliczek, romantycznych knajpek. Odwiedziliśmy ogród zoologiczny Bioparco a także Muzeum Explora. To miasto i do zwiedzania i do biegania i spacerowania. Oczywiście drapaczy chmur czy super nowoczesnych budynków tu nie znajdziecie, ale na pewno nie są to tylko antytczne zabytki.

Co tu dużo pisać. Sami zobaczcie.