podróże

Jak zorganizować wyjazd do Chorwacji z dziećmi?

Od razu w tytule pojawia się pewne uproszczenie, bo to nie do końca był tylko wyjazd do Chorwacji. Po drodze odwiedziliśmy na krótko Brno i Bratysławę a na trochę dłużej Północne Włochy (Triest) i Chorwację (Wyspa KrK oraz Zadar). Cała trasę pokonaliśmy samochodem, stąd właśnie te jednodniowe noclegi w Czechach i na Słowacji. Lubimy takie postoje, nie są to typowe noclegi, bo zazwyczaj spędzamy w takim miejscu cały dzień i zwiedzamy, relaksujemy się, planujemy dalszą podróż. Mimo, że nasza rodzina jest mieszanką wybuchową to staramy się spędzać czas wspólnie bez niepotrzebnej spinki.

Zaczynamy.

1 wskakuj w auto i wybierz trasę

My nie lubimy pokonywać długich tras na raz. Nasi chłopcy szybką się nudzą (przynajmniej w tamtym roku, teraz jest już o niebo lepiej) i lepiej znoszą takie maksymalnie ośmiogodzinne odcinki. Dlatego tez od razu wiedzieliśmy, że nie dojedziemy na południe Chorwacji, wiedzieliśmy, że „połowa” Chorwacji to maksimum naszych możliwości. Szczerze się przyznam, że o Zadarze i Trieście czytałam dużo wcześniej i były to zaplanowane lokalizacje. Natomiast Wyspa Krk to zupełny przypadek. Skojarzyła mi się z Parkiem Narodowym Krka, pomyślałam że to blisko (nie jest blisko, tak w razie czego), zarezerwowałam nocleg i pojechaliśmy. Wyjazd był udany, wobec tego polecam planowanie nieprzemyślane i spontaniczne.

2 zaplanuj noclegi

Ja zawsze szukam czegoś wyjątkowego w noclegu, musi mieć to coś, zauroczyć mnie od pierwszego spojrzenia. Każde z miejsc, w których mieszkaliśmy miało to coś, chociaż czasem nie miało innych ulepszeń. Triest to super wyposażone jasne i przestronne mieszkanie z klimatyzacją w centrum miasta. Zadar – apartament z widokiem na morze i ogromnym tarasem, z którego oglądaliśmy niebo i spadające gwiazdy, na pewno nie było w centrum miasta. Na wyspie nie mieliśmy wifi, ale byliśmy i w centrum i obok morza, no i domek miał ganek, na którym codziennie jedliśmy posiłki a w ogrodzie rosły słodziutkie figi. Z hotelu, a tak na prawdę raczej tzw. apartamentów korzystaliśmy tylko podczas postojów, wszystkie pozostałe miejsca to airbnb.

3 spakuj wszystko do samochodu…

Przede wszystkim warto spakować rodzinę, później to czego potrzebują, a na końcu to co wydaje ci się, że może się przydać. U nas większość bagażnika stanowiły akcesoria kąpielowe, koła, materace, łopatki, siatki, namioty, koce, kremy z filtrem (zawsze biorę nadwyżkę sprawdzonych preparatów), buty do wody (moim zdaniem w Chorwacji to konieczność ze względu na kamieniste plaże i różne zwierzaki żyjące na dnie Adriatyku)… Plusem wyjazdów do krajów o pewnej pogodzie jest to, że nie trzeba się martwić ile zabrać kurtek czy bluz, chociaż czytałam u Basi, że różnie to może być. My tych ciepłych ubrań za dużo nie mieliśmy, ale na wichurę ani inne załamanie pogodowe się nie natknęliśmy. Całe szczęście.

4 … w szczególności jedzenie

Kolejną przestrzeń bagażnika wypełniło jedzenie (i sprzęt elektroniczny z bajkami i grami). Wyjechaliśmy przed śniadaniem, chłopców półśpiących włożyliśmy w foteliki a na przystanek na śniadanie zatrzymaliśmy się kilka godzin później. Wstałam nieco wcześniej, usmażyłam wielką górę placuszków, spakowałam najlepsze dżemy i zrobiłam wielki termos kawy. Swoje miejsce znalazła też zgrzewka wody. Oprócz tego sporo  owoców i suchych przekąsek typu chrupki czy bakalie , na obiad kotlety, pieczywo, warzywa. Na całej trasie było dużo różnorodnych postojów, najlepsze są oczywiście na polskich i niemieckich autostradach, ale dalej też nie było dużo gorzej.

5 słuchaj potrzeb bliskich

Ostatnio trochę zwolniliśmy. Tak wiem moja siostra, która z nami tam była właśnie pomyślała, że nie można robić więcej kilometrów dziennie niż robiliśmy na naszym wyjeździe a mój mąż przypomina sobie 18 kilometrów, które pokazał mu licznik kroków w Lizbonie. Pamiętajcie jednak moi drodzy, że spędzaliśmy też dni na plaży. Wprawdzie za każdym razem na innej, bo lubię odkrywać nowe. Odwiedziliśmy Sv. Bartul, Nin, Baske, oczywiście Zadar, plaże na każdej stronie wyspy KrK, Grado czy Monafalcone i sporo innych. Zwiedzaliśmy, leniuchowaliśmy, jedliśmy, spacerowaliśmy.

Jeśli macie bardziej szczegółowe pytania to piszcie w komentarzach. Z przyjemnością opowiem na jakie plaże się wybrać iw jakiej lokalizacji szukać noclegu.

A może macie miejsca do polecenia w Chorwacji, które warto odwiedzić?